چطور زگیل های تناسلی خود را درمان کنیم

سه شنبه 9 ارديبهشت 1399
20:42
salamat


زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی (GENITAL WARTS) آن کوندیلوما آکومیناتا نیز می گویند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر میشود.

بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که 30 نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند. این ویروس از طریق تماس مستقیم جنسی پخش می شود. البته در بیشتر موارد، سیستم ایمنی فرد آلوده این ویروس را می کشد و فرد علائم و نشانه های عفونت را پیدا نمی کند. زگیل تناسلی یا HPV مسری ترین و سخت ترین نوع زگیل از لحاظ خوب شدن است و بدلیل مسری بودن، یک بیماری مشترک بین زوجین است بنابراین مانند آتش سوزی سریعا در حال گسترش است،ولی با رعایت بهداشت فردی و استفاده از روش های درمانی تجویز شده توسط پزشک متخصص به راحتی می توان آن را درمان کرد.



نشانه های زگیل تناسلی در زنان و مردان :

نشانه ها و شکل ظاهری زگیل تناسلی در زنان و مردان تقریبا مشابه است که شامل :

خونریزی با نزدیکی جنسی

تورم کوچک خاکستری رنگ در ناحیه تناسلی

احساس خارش و یا ناراحتی در ناحیه تناسلی

تعداد فراوانی زگیل در کنار هم که حالت گل کلمی پیدا کرده اند

نشانه ها و علائم زگیل تناسلی

عوارض بیماری زگیل تناسلی

سرطان بدترین عارضه زگیل تناسلی است :سرطان دهانه رحم (سرویکس) به طور مشخصی وابسته به ویروس HPV می باشد.

انواع خاصی از این ویروس همچنین قادر به ایجاد سرطان فرج (ولو)، مقعد و آلت تناسلی مرد می باشند. عفونت با این ویروس همیشه منجر به سرطان نمی شود. دارا بودن نوع پر خطر ویروس و نیز سیستم ایمنی فرد مبتلا نقش مهمی در ایجاد سرطان بازی می کنند به همین علت درمان زگیل تناسلی که البته بازهم تاکیید می شود بعد از معاینه یک پزشک متخصص صورت گیرد باید جدی و درست اجرا شود.

راههای درمان زگیل تناسلی زنان و مردان

راههای درمان دو دسته است :درمان های خانگی یا همان گیاهی و درمان دارویی یا جراحی که هر دو روش نتیجه بخش و موثر بوده اند . گفتنی است که استفاده از روش های درمانی به نسبت شدت و گستردگی زگیل تناسلی به سمت روش های قوی تر خواهد رفت.

درمان های گیاهی و خانگی زگیل تناسلی با توصیه های طب سنتی

برخی از افراد به طور کل مایلند با روش های خانگی و طب سنتی مشکل خود را حل کنند که برای رفع زگیل تناسلی روش های گیاهی و خانگی متعددی پیشنهاد می شود.

استفاده از روغن گرچک برای رفع زگیل تناسلی

روغن کرچک جزو داروهای ضد زگیل تناسلی است ، برای تحمل بوی بد این روغن میتوان آن را با روغن نعناع مخلوط کرده و روزی 3 مرتبه از آن استفاده نمود. استفاده از این روش برای کودکان ممنوع است.

استفاده از چسب نواری برای درمان خانگی زگیل تناسلی

این روش در سال 2007 و برای اولین بار در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت، یکی از بهترین روشها که تا 20 درصد در از بین بردن زگیل تناسلی موثر می باشد.چسباندن چسب روی ناحیه مبتلا به مدت 6 روز و ادامه درمان تا حذف کامل زگیل ها. چسباندن چسب در این روش حکم سمباده را دارد.

تخم گیاه کرچک زگیل تناسلی را کاهش می دهد

تخم گیاه کرچک آغشته به عسل از دیگر موارد درمان کننده زگیل است. این تخم رویه ای چوب مانند دارد و باید شکسته شود تا بتوان از ماده چرب داخل آن استفاده کرد. از ترکیب این ماده با عسل، پمادی به دست می آید که باید روی زگیل مالیده شود .

معجزه سرکه سیب برای درمان زگیل تناسلی

شستن ناحیه مبتلا به زگیل با استفاده از سرکه سیب به مدت 2 الی 3 هفته و هر روز. این روش بسیار دردناک می باشد. ترب کوبیده شده مخلوط با سرکه هم می تواند موثر باشد. سیر، پیاز و پیاز دشتی له شده نیز همگی در رفع زگیل تاثیر گذارند فقط ممکن است باعث حساسیت، قرمزی و سوزش پوست اطراف زگیل شوند پس برای افرادی که پوست حساس دارند توصیه نمی شود.

استفاده از سیر و ویتامین E برای رفع زگیل تناسلی

مالیدن روغن ویتامین E روی ناحیه مبتلا به زگیل و سپس گذاشتن سیر له شده هر 48 ساعت یکبار تا رفع دائم زگیل ها

روغن پونه کوهی برای درمان زگیل تناسلی

نسخه های طب سنتی برای درمان زگیل تناسلی

روغن پونه کوهی که از خانواده نعنا است یک درمان طبیعی برای ویروس HPV و همچنین کاهش تاثیر زگیل است. این یک درمان مقرون به صرفه است. قبل از استفاده برای کاهش سوزش روغن را کمی رقیق باید کرد.

درمان زگیل تناسلی با زردچوبه

زردچوبه خالص، کورکومین یک انتی اکسیدان است که روی ویروس HPV با محافظت از سلول های DNA تاثر میگذارد. همچنین تاثیر بسیار بزرگی روی انواع مختلف سرطان های رحم دارد.

روغن درخت چای داروی رفع زگیل تناسلی است

روغن درخت چای یک درمان طبیعی برای ویروس HPV است که خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی به منظور کاهش فوق العاده زگیل است. این یک ماده ضد عفونی کننده داخلی و موضعی است که باعث افزایش سطح ایمنی بدن میشود.

راه و روش های درمان دارویی و جراحی زگیل تناسلی :

به طور کلی خلاصه روش های تجویز شده شامل استفاده از محلول یا ژل podofilox 0.5%، کرم imiquimod 5%، یا پماد sinecatechins 15% می باشد. البته به دلیل عوارض هر کدام و طولانی بودن مدت درمان کمتر توصیه می شود و همچنین به دلیل عوارض این داروها ، مصرف خودسرانه برای درمان زگیل تناسلی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

درمان هایی که توسط پزشک متخصص انجام می شود شامل استفاده از نیتروژت مایع، الکترو کوتر، لیزر، رزین پودوفیلین 10% تا 25%، تری کلرو استیک اسید (TCA) یا بیکلرو استیک اسید (BCA) 80% تا 90% یا برداشت به روش جراحی می باشد که همگی بایستی بعد از معاینه توسط پزشک به تناسب شدت و گستردگی زگیل در ناحیه تناسلی تجویز شوند و مصرف خودسرانه این نسخه ها عوارض جدی به همراه خواهد داشت.

درمان زگیل تناسلی با فریز با نیتروژن مایع (کرایوتراپی):

یکی از بهترین روشهای درمانی زگیل تناسلی است.

الکترو کوتریزاسیون روشی برای رفع زگیل تناسلی:

روش دیگری در درمان زگیل تناسلی است که اشکال آن دردناک بودن آن است

درمورد کرایوتراپی روش درمان زگیل تناسلی

امروزه به دلایل زیر بهترین و آسانترین و کوتاه ترین و کم عارضه ترین روش حذف زگیل تناسلی می باشد:

در یک جلسه و در برخی 5-10 دقیقه همه زگیل های تناسلی را می توان درمان کرد.

اعث پخش زگیل تناسلی نمی شود.

نیاز به تکرار درمانی نیست.

از نظر زیبایی محل پوست آلوده نسبت به روش های دیگر حداقل آسیب بافتی را دارد.

سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل نسبت به روش های دیگر می باشد.

و لذا نکات فوق باعث شده است که امروزه کرایو به عنوان خط اول درمانی زگیل تناسلی در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد .

بهترین، سریعترین و اثربخش ترین درمان زگیل تناسلی لیزر می باشد

درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزردرمانی دی اکسید کربن فرآیندی است که در آن پرتوهای فروسرخ مستقیماً به طور متمرکز به سوی آسیب های زگیلی هدف گیری می شود. بافت آسیب دیده، لیزر را جذب و به انرژی گرمایی تبدیل می کند و به این وسیله ناحیه ی مورد نظر را تبخیر می نماید .فایده ی بالقوه ی این روش درمانی آن است که قابلیت نفوذ لیزر در عمق، امکان تهاجم کامل تری را به ویروس فراهم می کند و موجب شده تا لیزردرمانی، روش مورد انتخاب برای درمان افراد دارای ضعف ایمنی باشد.

طبق مطالعه ای که در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است میزان پاکسازی زگیل تناسلی توسط لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی است میزان عود زگیل تناسلی در افرادی که لیزر می کنند کمتر از کسانی است که که کرایو می کنند. به عبارت ساده تر خیلی اوقات برای پاکسازی یک زگیل نیاز به دو یا تعداد بیشتری جلسات کرایوتراپی است و گاهی اصلا پاسخگو نبوده و نیاز به تغییر روش درمان هست در حالی که در درمان با لیزر در همان جلسه اول زگیل از بین خواهد رفت و عود نخواهد کرد.

اقدامات لازم برای بهبودی سریع زگیل تناسلی

برای درمان سریع و رفع اثرات زگیل تناسلی در دوره درمان فرد بایستی نکاتی را رعایت کند که شامل:

خودداری از خارش

زگیل تناسلی خارش دارد سعی کنید از خاراندن ناحیه مبتلا جدا خودداری کنید چرا که باعث ترکیدن زگیل ها و خونریزی آنها می شود و این امر باعث رشد سریعتر و گسترش بیماری می باشد. برای تسکین خارش از حمام جو دوسر، حمام آب و نمک، کمپرس یخ استفاده کنید.

استفاده از کاندوم در رابطه جنسی:

این یکی از نکاتی است که برای جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس به زوجین توصیه می شود.

کاهش رطوبت

یک محیط مرطوب، محیطی مساعد برای رشد باکتری هاست. برای خشک کردن می توان از یک حوله تمیز و یا سشوار استفاده کرد، چرا که در یک محیط خشک زخم با سرعت بیشتری التیام می باد. البته سشوار را روی حرارت پایین تنظیم کنید.

تغذیه سالم برای رفع زگیل تناسلی

استفاده از میوه ها و سبزیجات و غذاهای سالم سرشار از انواع ویتامین ها، کلسیم و پروتیین برای تقویت قوای بدنی و مبارزه با بیماری

درمان تحت نظر پزشک متخصص برای درمان خانگی تبخال و زگیل تناسلی

بهترین راه مطلق برای درمان زگیل تناسلی مراجعه به یک متخصص زبده است، زیرا ثابت شده ترین و موثرترین روش هم به لحاظ ذهنی و هم به لحاظ عاطفی است. مراجعه به پزشک قبل از هر اقدامی توصیه می شود زیرا حتی زمانی که شما هیچ زگیل تناسلی را مشاهده نمی کنید تا زمانی که پزشک شما تایید ننماید هیچ تضمینی برای اینکه ویروس به طور کامل از بین رفته وجود ندارد.



منبع: doctorbashi


[ بازدید : 188 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اخبار روز دنیا در زمینه بهداشت و سلامت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]